W mailu wysłanym do pracowników firmy Eko‑Okna 8 lipca pojawił się apel: „Zgłaszaj każdą osobę, która potrzebuje terapii, a zarazem blokuje miejsce pracy”. Oferta skierowana do osób zmagających się z uzależnieniem, jednocześnie kojarzona z falą zwolnień w firmie należącej do Mateusza Kłoska, stała się przykładem kontrowersyjnej komunikacji między pracodawcą a załogą.
W ocenie dr Katarzyny Kalaty, radczyni prawnej reprezentującej osoby w sprawach z zakresu prawa pracy, język zawarty w mailu narusza standardy ochrony godności pracownika i może przyczynić się do powstania atmosfery mobbingu: „Namawianie załogi do donoszenia na kolegów zmagających się z uzależnieniem przekracza granice dopuszczalnej komunikacji – niszczy zaufanie w miejscu pracy i ociera się o tworzenie atmosfery nękania”.
Dodatkowe zastrzeżenia prawne budzi sam sposób pozyskiwania informacji o stanie zdrowia pracowników. „Informacje o stanie zdrowia (w tym o nałogach) należą do danych wrażliwych i pracodawca nie powinien ich pozyskiwać ani wykorzystywać w taki sposób” – podkreśla dr Kalata.
W kontekście obowiązującej od 25 września 2024 r. ustawy o ochronie sygnalistów, pracownicy mogą zgłaszać przypadki niewłaściwej komunikacji (takiej jak mail Eko‑Okien) za pomocą kanałów wewnętrznych lub zewnętrznych, korzystając z ochrony przed działaniami odwetowymi ze strony pracodawcy.
Ekspertka z Kancelarii Kalata ocenia, że działania opisane w mailu nie tylko stygmatyzują osoby uzależnione, ale stwarzają realne ryzyka prawne: „Praktyka ta niesie realne ryzyko roszczeń o mobbing i naruszenie dóbr osobistych oraz sankcji finansowych ze strony UODO”.
Kontrowersyjnego charakteru dodaje fakt, że komunikacja miała miejsce w okresie masowych zwolnień – w firmie Eko‑Okna zakończyło współpracę około tysiąca osób, głównie poprzez agencje pracy tymczasowej. Jednocześnie pracodawca deklarował, że nie doszło do zwolnień grupowych formalnie rozumianych przez Kodeks pracy, co budzi dodatkowe pytania o przejrzystość procedury i zgodność z obowiązującymi standardami prawnymi.
W opinii dr Kalaty wsparcie pracowników z problemami zdrowotnymi powinno być prowadzone w duchu dialogu i zaufania, nie przez metody represyjne: „Wsparcie dla pracowników z problemami powinno opierać się na dialogu i zaufaniu, a nie na metodach represyjnych”.
Zachęcamy do przeczytaj całego artykułu tutaj.


