Prawo do świadczenia kompensacyjnego

Rokstyczeń 2020
Rodzajświadczenie kompensacyjne
Długość3 lata

Pan Adam był nauczycielem przez ponad 30 lat. Na skutek wypadku samochodowego Pan Adam nie był w stanie pracować jako nauczyciel i złożył wniosek o świadczenie kompensacyjne (z tego powodu rozwiązał umowę o pracę). Po złożeniu wniosku o świadczenie kompensacyjne Pan Adam chciał pomóc w Gminnym Centrum Kulturalno Bibliotecznym, przygotowując młodzież do zawodów gry w szachy. W tym celu zawarł umowę zlecenia. Kwota wynagrodzenia za pomoc wynosiła symboliczne 200 złotych za 10 godzin pracy. ZUS odmówił Panu Adamowi prawa do świadczenia kompensacyjnego pomimo spełnienia wszystkich przesłanek. Sprawa została wygrana przed sądem pierwszej instancji, jednakże ZUS złożył apelację.

Wykazanie, iż Panu Adamowi przysługuje prawo do świadczenia kompensacyjnego i spełnił wszystkie warunki ustawowe.

Złożenie odwołania od decyzji ZUS-u w zakresie odmowy prawa do świadczenia kompensacyjnego.

Sąd Apelacyjny oddalił apelację ZUS-u. Stwierdził, że ZUS sam wprowadza warunek nabycia prawa do świadczenia kompensacyjnego, który nie wynika z ustawy. Na mocy przepisów nauczycielom po spełnieniu warunku wieku oraz stażu ogólnego i szczególnego przed rozwiązaniem nauczycielskiego stosunku pracy wolno podjąć inne zatrudnienie. Fakt ten nie ma wpływu na kwestie związane ze świadczeniem kompensacyjnym. Na mocy prawomocnego wyroku Panu Adamowi przysługuje świadczenie kompensacyjne. Sprawa poruszyła opinię publiczną, czego wyrazem było złożenie interpelacji przez posła Pawła Szramkę w sprawie Pana Adama.

LINK TUTAJ DO INTERPELACJI