Duże firmy zyskały więcej czasu na wprowadzenie systemu sygnalistów dzięki decyzji Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 osób muszą zacząć organizować system zgłoszeń od 1 stycznia 2025 r., ale nie muszą mieć go gotowego tego dnia. Wynika to z ustawy z 14 czerwca 2024 r., która nakłada na pracodawców obowiązek przygotowania procedury zgłoszeń dla sygnalistów, czyli osób raportujących naruszenia prawa w firmach.
System sygnalistów dotyczy naruszeń takich jak pranie pieniędzy, korupcja czy ochrona środowiska. Po zgłoszeniu naruszenia pracodawca musi podjąć odpowiednie działania. Procedura ta chroni sygnalistów przed negatywnymi konsekwencjami, jak utrata pracy.
Paulina Paszkiewicz, adwokat z Kancelarii Kalata, zwraca uwagę na wątpliwości co do wliczania pracowników na urlopach bezpłatnych i wychowawczych do puli 50 osób: „Należy je również uwzględnić, ponieważ sam fakt przebywania na urlopach nie powoduje utraty statusu pracownika, co wynika z art. 2 kodeksu pracy” – dodaje prawniczka.
Więcej na ten temat dowiedzą się Państwo z komentarza udzielonego przez adwokat Paulinę Paszkiewicz dla „Gazety Prawnej”.